Elektrisch aangedreven rollerkraan voor Maters Huissen

Elektrisch aangedreven rollerkraan voor Maters Huissen

VAASSEN/HUISSEN – HSE Vaassen heeft één van de combinaties van Transportbedrijf Maters Huissen uitgerust met een elektrisch rollerkraan. Chauffeur Jan van Eck vertelt hoe erg tevreden hij er mee is: “De rollerkraan werkt heel stil. Daarbij wordt de elektromotor met het accupakket veel minder warm dan de traditionele dieselmotor. Ik werk er al een jaar mee en ben enorm tevreden. Ik hoef echt niet meer terug naar die ongezonde, lawaaiige dieselmotor.”

Maters Huissen-chauffeur Jan van Eck: ‘Ik werk naar volle tevredenheid met deze elektrisch aangedreven rollerkraan’

Opdrachtgevers verwachten steeds vaker dat transportondernemers zoals Maters Huissen hun werkzaamheden zo veel mogelijk CO2-neutraal uitvoeren. Daarom heeft het transportbedrijf uit Huissen gekozen voor elektrisch aangedreven rollerkraan Wij hebben de elektrische rollerkraan ontwikkeld, deze wordt aangedreven door een elektromotor met een accupakket. De engineeringsafdeling van HSE heeft de gehele elektrische aandrijving ontworpen en gebouwd. De aandrijving is naast de elektromotor en accupakket voorzien van een Battery Management Systeem, een 3 fase AC lader, het temperatuur management van het accupakket en ‘remote diagnostics’ zodat op afstand service kan worden verleend.

‘Elektrisch aangestuurde rollerkraan heeft veel vermogen’

Deze rollerkraan van Maters Huissen wordt dus niet meer aangedreven door een traditionele dieselmotor. Jan van Eck werkt er mee. Hij is onlangs op een zomerse dag gefotografeerd en geïnterviewd op een bouwplaats in Deventer. Daar bleek hoe geavanceerd de elektrisch aangedreven rollerkraan in het werk uit de voeten kan. De enthousiaste chauffeur van Maters Huissen: “Je zou verwachten dat een elektromotor niet zo veel vermogen als een dieselmotor opwekt. Maar niets is minder waar. Deze elektrisch aangestuurde rollerkraan werkt geweldig en levert minimaal zo veel power als voorheen.”

‘Emissieloos werken: een hot item’

Daarbij vindt Jan van Eck het prettig dat er tijdens het werken met de elektrische rollerkraan geen uitlaatstoffen en CO2 meer uitgestoten wordt. “Dit deel van laden en lossen is daarmee emissieloos werken geworden. Dat is tegenwoordig toch een hot item bij onze opdrachtgevers.”

Verder vindt de chauffeur het prettig dat hij geen last meer heeft van een draaiende dieselmotor. “Dat maakt het werken zeer geluidsarm. Ook is het zo dat de elektromotor die deze rollerkraan aandrijft veel minder warm is dan de traditionele dieselmotor. Dat merk je toch als je vanaf de bedieningsplaats aan het laden en lossen bent. Op een hete zomerdag als deze werd je voorheen niet alleen opgewarmd door de zon boven je, maar ook door de dieselmotor onder je.”

Meer weten over de elektrisch aangedreven rollerkranen die HSE Vaassen bouwt? Klik dan hier.