HSE Europees in het nieuws!

HSE Europees in het nieuws!

Vandaag hebben we een testdag gehad met de splinternieuwe Palfinger-kraan (type PK 53002-SH) op één van de Volvo Trucks van onze opdrachtgever Van der Sluis Transport.

Het bijgeleverde softwarepakket is zeer uitgebreid. Hierdoor kan de chauffeur nog nauwkeuriger bepalen wat de perfecte, meest ideale omstandigheden zijn om een bepaalde lading op te pakken. Palfinger over het zogeheten HPSC-Plus LOAD systeem: “Deze nieuwe Palfinger-module gebruikt de helling van de truck als hulpvariabele, waardoor de prestaties van de kraan worden geoptimaliseerd.”
Palfinger heeft het high performance stability control-systeem verder doorontwikkeld en biedt nu aanvullende, toepassingsgeoriënteerde functies aan in een modulair systeem. “De eerste module in dit systeem is LOAD. De module reageert op de vrachtsituatie van de truck en neemt de helling mee in de berekening van de belastinggrens voor de, op dat moment geldende, situatie. Dit betekent dat het bereik van de kraan en dus de prestaties ervan kunnen worden geoptimaliseerd, afhankelijk van de belasting.”

Uit helling alleen kan geen directe conclusie getrokken worden met betrekking tot stabiliteit, zo meldt Palfinger tijdens de testdag bij HSE in Vaassen. “Vooral bij een onbeladen voertuig kan het niet gebruikt worden om een ​​efficiënt stabiliteitsmodel te berekenen. Daarom is een combinatie van beide systemen nodig. Bij voertuigen met een regelmatig veranderende lading kan de helling als hulpvariabele voor stabiliteit worden gebruikt. Voorwaarde hiervoor is dat een systeem dat onafhankelijk werkt van de helling, reeds beschikbaar is.”
Het uitgangspunt is dat naast de stabiliteitsbelastinggrens die door HPSC is gedefinieerd, er nu een tweede ladinggrens is die de helling als een technische indicator voor toenemende stabiliteit beschouwt. “HPSC en LOAD vullen elkaar perfect aan en zorgen ervoor dat de kraan in elke situatie optimaal functioneert met volledige stabiliteit. Ongeacht of het voertuig is gelost, gedeeltelijk geladen of volledig geladen, nemen HPSC en LOAD automatisch de taak van stabiliteitsbewaking op zich. Het voordeel hiervan is dat de bediener geen extra werkzaamheden hoeft uit te voeren om LOAD te activeren -of uit te schakelen, de elektronica van de kraan zorgt voor de nodige intelligentie.”

Beschikbaar voor alle SH en TEC7-kranen
LOAD is beschikbaar voor alle SH en TEC 7-kranen. De Paltronic 150 en PALcom P7 afstandsbediening zijn om technische redenen vereist. De status van het systeem wordt weergegeven op het display van de PALcom P7 afstandsbediening. “LOAD is slechts de eerste module in een innovatief nieuw concept. Dat concept wordt gebruikt om het bestaande stabiliteitsbewakingssysteem uit te breiden voor gebruik in individuele situaties. Palfinger zal binnenkort nog twee andere modules presenteren.”

Allereerste kraan met HPSC-Plus LOAD in Nederland
Deze Palfinger-kraan van Van der Sluis  is de allereerste kraan in Nederland waarbij dit softwarepakket gebruikt wordt. Dat maakte dat er vandaag ook iemand aanwezig was van Palfinger Nederland. Er was zelfs een medewerker van Palfinger Lengau uit Oostenrijk overgekomen om relevante tips en aanwijzingen te geven. Geweldig, want zo was HSE in Vaassen even Europees in het nieuws. Zie hieronder enkele testfoto’s. Bezoek hier onze facebookpagina.

HSE

HSE